Magic Maze

 

Design: Kasper Lapp

Art: Gyom

Antall Spillere: 1-8

Spilletid: Maks. 15 Minutter pr. Scenario.

Kategori: Sanntid, Fantasi, Samarbeid

Anbefalt Alder: 8+

Hva i alle dager er dette?

Fire Helter har fått sine våpen frastjålet og bestemmer seg for å gjøre det mest heltemodige en Helt kan gjøre. Nemlig å styrte inn i ett kjøpesenter for å stjele våpen fra kjøpesenteret "Magic Maze".

 

 

The Twist...! 

 

I dette spillet så har man ikke lov til å prate mens man flytter rundt på Heltene. 

 

Timeglasset renner og en Helt står og tripper ved rulletrappen. Spillerene som har muligheten til å aktivere denne rullende trappen har all sin oppmerksomhet rettet mot en annen del av kjøpesenteret og ser ikke den åpenbare situasjonen. Svetten renner og spillerene som vet nøyaktig hva som må gjøres tar tak i en brikke som brettspillet kaller "Masebrikken" og dundrer den foran den intetanende spilleren og stirrer intenst på ham. Reglene sier å stirre er en av to mulige kommunikasjons muligheter. TIKK TAKK, TIKK TAKK... Eller Sildre Saldre, Sildre Saldre eller hvordan sand i bevegelse beskrives. Tiden renner sakte ut og det er kun sekunder igjen før spillet er tapt.  

 

Gleden er stor og jubelbrølet løfter taket når en annen spiller ser tiden holder på å renne ut og flytter en Helt mot vest på et timeglassikon. Her plasserer man et kryss og snur timeglasset og nå kan ikke portalen brukes. Da er det bare å nyte tre deilige minutter til og man kan også prate til man begynner å flytte heltene igjen. Men pass på, det er kun fire timeglass ikoner på brettet. Etter strategien er lagt så flyttes Heltene mot utgangene sine og scenarioet er vunnet. 

Målet er å finne de forskjellige våpnene som tilhører Heltene feks. Grønn Alv skal flyttes til Grønn Bue og Gul Barbar skal til Gult sverd.

 

Alle spillere kontrollerer heltene i sanntid ved at hver enkelt spiller får utdelt et handlingskort som forteller deg i hvilken retning man kan flytte Helten. Det samme gjelder om rulletrappen, utforsk symbolet eller bruk av portalen.

 

Portalen er et fabelaktig hjelpemiddel som spillerene flytte Heltene fra hvor som helst på brettet til en portal med samme farge som Helten.

 

For å finne våpenfeltene må man utforske kjøpesenteret og det kan kun spilleren med "Utforsk" symbolet gjøre. En spiller flytter en Helt sålangt Nord som mulig og en annen spiller flytter samme Helt så langt Vest som mulig. Lander Heltebrikken på utforsk symbolet med samme farge så kan spilleren trekke en kjøpesenterbrikke og legge ned ved siden av der vår Helt står klar til å utforske neste del av kjøpesenteret. 

 

Når alle Heltene står samtidig på sitt symbol så aktiveres alarmen på kjøpesenteret. Heltene  må nå finne utgangen i sin farge før tiden går ut. Hah, Lett! 

 

MEN...

 

 

 

Spillgruppa`s Kommentarer: 

 

Ett fantastisk morsomt spill som vi mener passer ypperlig til venner og familier. Det krever litt fokus og etter noen timer så var vi en tanke svette, men å fullføre scenarioene gir en skikkelig godfølelse. Spillet tror vi er best med 4-8 spillere men fungerer fint med færre. Spillgruppa reagerer litt på at spillesken ikke veier opp for morrokruttet som ligger inni. 

 

Andre spill dette kan ligne på: 

 

Escape: The Curse of the Temple

 

PLUSS:

 

*God gjenspillbarhet

*Hele 17 scenarioer med variert vanskelighetsgrad

*Lett å lære

*Spillets oppsett er enkelt og man kommer raskt igang.

*Klistremerkene med symboler for å skille fargene er en fin touch.

*Mer familievennlig enn Risk :)

*Det finnes allerede en utvidelse: Maximum Security

 

 

MINUS:

 

*Om du ønsker ett tungt strategispill så er ikke dette for deg.

*Kan bli litt frusterende om andre spillere ikke følger med.

*Til tider kaotisk. Men kaos er jo sånn sett gøy :)

 

Terningkast: 5 aMAZEing!